دیابت نوع 1 در بچه ها

به گزارش وبلاگ فوتوسل، دیابت نوع 1 در بچه ها یک بیماری مزمن بوده که در بچه ها زیر 10 سال اتفاق می افتد. با نظارت منظم و دقیق، این اختلال می تواند کنترل شود.

دیابت نوع 1 در بچه ها

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

دیابت نوع 1 در بچه ها یک بیماری مزمن بوده که در بچه ها زیر 10 سال اتفاق می افتد. با نظارت منظم و دقیق، این اختلال می تواند کنترل گردد.

سیستم گوارشی بدن غذا را به مواد مغذی و گلوکز تجزیه نموده و جذب خون می گردد. انسولین فراوری شده به وسیله غده پانکراس کربوهیدرات ها را به مولکول های گلوکز تجزیه نموده و این کربوهیدرات ها به وسیله خون جذب شده و به صورت انرژی آزاد می گردد. بعضی مواقع، به دلیل نواقص موجود در پانکراس، انسولین کافی به منظور تجزیه این مولکول ها فراوری نمی گردد. این بیماری می تواند منجر به دیابت گردد که به اسم دیابت شیرین هم شناخته می گردد. دیابت بیماری بوده که در آن بدن قادر به سوخت و ساز کامل گلوکز نبوده و در نتیجه می تواند منجر به افزایش سطوح قند خون گردد. دو نوع دیابت وجود دارد: دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2. در دیابت نوع 1، تمایل بدن به فراوری انسولین به طور کامل از بین رفته، در حالی که در دیابت نوع 2، غده پانکراس توانایی فراوری اندازه مورد احتیاج انسولین را نداشته و به رغم فراوری انسولین، بدن تمایل به مقاومت به انسولین دارد.

علل بروز دیابت

اگرچه دلیل دیابت نوع 1 هنوز معین نیست، اما بعضی متخصصان بر این باورند که این بیماری به دلیل یک ژن معیوب ایجاد می گردد. هر چند که این بیماری افراد با گروه های سنی مختلف را تحت تاثیر قرار می دهند، اما معمولا در طول دوران کودکی بیشتر مشاهده می گردد. به همین خاطر این بیماری به اسم دیابت کودکی و نوجوانی شناخته می گردد. بعضی مواقع، این بیماری به اسم دیابت وابسته به انسولین هم شناخته می گردد، چون بیماران احتیاج به تزریق انسولین به منظور برگرداندن گلوکز به سطح نرمال دارد. در دیابت نوع 1، سیستم ایمنی بدن تمایل به تخریب سلول های بتای فراوری نماینده انسولین موجود در جزایر لانگرهانس واقع در پانکراس دارد. با تخریب این سلول های حیاتی، بدن به واسطه عدم سوخت و ساز گلوکز، قادر به فراوری انسولین نمی باشد. به همین خاطر، گلوکز وارد جریان خون شده و باعث بروز بیماری دیابت می گردد. سابقه خانوادگی هم یکی دیگر از عوامل به وجود آورنده این بیماری می باشد.

دیابت نوع 1 می تواند منجر به ایجاد عوارض متعددی مانند نارسایی اندام های متعدد، بیماری قلبی، آسیب به اعصاب و بیماری های کلیوی گردد. همچنان که کودک بزرگ می گردد، این بیماری ها هم پیشرفت می نماید. کودک ممکن است از مسائل چشمی هم رنج ببرد، چون اعصاب و رگ های خونی موجود در چشم ها به واسطه سطوح گلوکز اضافی آسیب می بینند. این بیماری به اسم رتینوپاتی دیابتی شناخته شده و می تواند منجر به ایجاد آب مروارید و آب سیاه گردد. تشخیص به موقع این اختلال به منظور جلوگیری از عوارض متعدد آن بسیار ضروری می باشد.

علائم دیابت نوع 1 در بچه ها

اگرچه دیابت نوع 1 شایع ترین دیابت در بچه ها و نوجوانان می باشد، اما این بیماری در هر سنی می تواند اتفاق افتد. بعضی از علائم رایج دیابت نوع 1 در بچه ها در زیر توضیح داده شده است. این علائم معمولا در عرض چند روز بعد از ابتلاء به بیماری توسعه می یابد:

تشنگی بیش از حد و تکرر ادرار

کاهش وزن بدون دلیل

گرسنگی شدید

خستگی و خواب آلودگی

عفونت قارچی اندام تناسلی که اکثرا در دختران دیده می گردد.

تار شدن دید

التیام کند و طولانی مدت زخم ها

سایر علائم شامل شکم درد، استفراغ و کم آبی در بسیاری از بچه ها می باشد.

درمان دیابت نوع 1

هر چند که هیچ درمان خاصی برای دیابت نوع 1 وجود ندارد، اما با کنترل منظم و نظارت سطوح قند خون می تواند شدت این بیماری را کاهش داد. قبل از درمان، پزشک ممکن است از بیمار بخواهد به منظور معین سطوح قند خون خود آزمایش قند خون بدهید. هنگامی که قند خون معین شد، پزشک بعضی داروها و روش های درمانی خاصی را برای بیمار تجویز می نماید. تزریق انسولین و داروهای دیگر به منظور فراوری انسولین در بدن برای این بیماران تجویز می گردد. استفاده از رژیم غذایی مناسب هم برای بیماران دیابتی بسیار ضروری می باشد. نظارت بر سطوح قند خون و تزریق انسولین هم آموزش داده می گردد. بعلاوه آن ها را تشویق به کنترل و مدیریت بیماری به منظور بهبود کیفیت زندگی خود می نمایند.

منبع: راسخون

به "دیابت نوع 1 در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیابت نوع 1 در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید