یائسگی ترس ندارد

به گزارش وبلاگ فوتوسل، به طور کلی تغییرات هورمونی می تواند مشکلاتی را برای افراد چه مرد و چه زن ایجاد کند؛ مانند تغییراتی که در نتیجه تغییرات ترشح هورمون تیروئید وجود دارد. همان طور که کم کاری

یائسگی ترس ندارد

نویسنده:دکتر بهرو بیرشک*

به طور کلی تغییرات هورمونی می تواند مشکلاتی را برای افراد چه مرد و چه زن ایجاد کند؛ مانند تغییراتی که در نتیجه تغییرات ترشح هورمون تیروئید وجود دارد. همان طور که کم کاری یا پرکاری غده تیروئید می تواند تغییراتی را از نظر جسمی و روانی در افراد ایجاد کند، تغییرات هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون هم سبب بروز تغییراتی در جسم و روان افراد می گردد. این تغییرات از شایع ترین تغییرات هورمونی است که هنگام نزدیک شدن به دوران یائسگی در بدن بیشتر زنان ایجاد می گردد.

اما مشکل بسیاری از خانم های ما که در آستانه رسیدن به یائسگی هستند این است که اطلاعات کافی در این زمینه ندارند. به همین علت هم بسیار نگران می شوند و گاهی می ترسند. اگر خانم ها در این زمینه کمی مطالعه داشته باشند و خود را برای این تغییرات آماده نمایند سازگاری با نشانه های آن بهتر و آسان تر خواهد بود چرا که افزایش آگاهی در زمینه یائسگی و اتفاقات پس از آن بسیار یاری نماینده است. مسئله مهم دیگر ارتباط منظم خانم ها با پزشک خود مخصوصا متخصص زنان است چرا که آنها می توانند راهنمای خوبی برای خانم ها در سنین اتمام قاعدگی باشند و اطلاعات لازم در این زمینه را به دست آورند؛ این که قرار است چه اتفاقی برایشان بیفتد و این که این تغییرات چقدر ممکن است روی زندگی آنها اثر بگذارد و چگونه باید خود را آماده ورود به مرحله تازه ای از زندگی نمایند. همان طور که هنگام بلوغ در بدن اتفاقاتی می افتد و تغییراتی ایجاد می گردد در دوران یائسگی هم با ایجاد اختلالات هورمونی، تغییراتی ایجاد می گردد و این مساله جای نگرانی ندارد. خانم ها باید بدانند که اتمام قاعدگی خارج از کنترل ماست و تنها خانم ها نیستند که وارد این مرحله می شوند، مردان هم به نوعی یائسگی را تجربه می نمایند.

نکته دیگر این که چون بعضی حالت های اضطرابی و احساس گرگرفتگی و بی قراری و افسردگی بعد از این تغییرات ایجاد می گردد داشتن آگاهی نسبت به این موضوع و صحبت با پزشک در کاهش آنها تاثیر بسزایی دارد. تفاوتی نمی کند این افراد خانه دار باشند یا شاغل بستگی به این موضوع دارد که این خانم چقدر قدرت سازگاری و انطباق با این تغییرات را داشته باشد.

معمولا مراجعه به متخصص زنان یا یک روان پزشک با یاری آرامبخش ها یا در مواردی بدون دارو، راهکارهایی ارائه می گردد که خانم ها بهتر بتوانند با این دوره از زندگی کنار بیایند. خانم ها باید بدانند که این تغییرات گذرا است و جزو فرایند طبیعی و لازمه زندگی است.

نکته ای که باید در خصوص واژه یائسگی گفت این است که هر چیزی به اسم برچسب به کار برده می گردد، ممکن است تاثیرات مثبت یا منفی روی افراد بگذارد. مثلا می گوییم دوره بلوغ دوران بحران هویت است حال آن که می تواند بحران نباشد. همان طور که می دانید در بسیاری از کشورها و کشور خودمان برای بچه ها با رسیدن به دوران بلوغ جشنی گرفته می گردد و نسبت به این دوران دید مثبتی دارند. اگر زنان ما هم اطلاعات کلی خود را را بالا ببرند و در خصوص تغییرات به آنها شرح داده گردد و بدانند که قطع قاعدگی به معنای نداشتن سرزندگی نیست این ذهینت ایجاد می گردد که با یائسگی تنها من توانایی زایمان را از دست می دهم و هویت زن بودنم هنوز پا برجاست. درنتیجه می توانند حتی از این دوران استفاده نمایند و بسیاری از تجارب شان را در اختیار دیگران بگذارند. برقراری ارتباطات بیشتر با دوستان و آشنایان و افرادی که در همین سنین به سر می برند و شرکت در کلاس های مختلف و ایجاد تفریح، می تواند راهی خوب برای سازگاری بهتر با این دوران باشد.

پی نوشت ها:

* روان شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

منبع:هفته نامه سلامت

منبع: راسخون

به "یائسگی ترس ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یائسگی ترس ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید