صنعت غذای کشور نباید وابسته به خارج باشد

به گزارش وبلاگ فوتوسل، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با بیان این که مهم ترین رسالت وزارت جهاد کشاورزی، ایجاد امنیت غذایی پایدار در کشور است، گفت: فراوری و تامین غذای کشور به منزله ایجاد قدرت و امنیت است، بنابراین نباید در حوزه صنعت غذا به خارج وابسته باشیم.

صنعت غذای کشور نباید وابسته به خارج باشد

محمدمهدی برومندی در حاشیه بازدید از ظرفیت های موسسه بذر و نهال رضوی اظهار کرد: متاسفانه کشور در حوزه بذر و نهال با مسائل بسیار جدی روبرو است و همچنان واردکننده هستیم.

وی اضافه نمود: سالانه فقط برای گلخانه های کشور بیش از 700 میلیون بذر احتیاج است و اندازه احتیاج اراضی فضای باز نیز قابل توجه است، اما ظرفیت فراوری این نهاده در داخل کشور حداکثر 30 میلیون بذر است و به همین علت سالانه بخش قابل ملاحظه ای ارز برای واردات نهاده ها از کشور خارج می گردد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با اشاره به عملکرد قابل تقدیر آستان قدس رضوی در حوزه بذر و نهال اعلام کرد: موسسه بذر و نهال رضوی با استفاده از دانش فنی و بهره گیری از توان اساتید دانشگاه ها، ظرفیت بسیار ارزشمندی را برای فراوری و توسعه بذر در داخل کشور فراهم نموده است.

برومندی انعقاد تفاهم نامه با موسسه بذر و نهال رضوی با هدف توسعه نهال مورد تایید را یکی از اهداف سفر نمایندگان وزارت خانه جهاد کشاورزی به مشهد بیان کرد و گفت: با توجه به اهمیت فراوری بذر و نهال در داخل کشور، باید محصول ارائه شده حتما سالم، با اصالت و عاری از ویروس باشد که امیدوارم با انعقاد تفاهم نامه که طی یک ماه آینده منعقد خواهد شد، زمینه ای فراهم گردد که بتوانیم از ظرفیت های موجود در آستان قدس رضوی برای فراوری بذر و نهال گواهی شده استفاده کنیم.

کوشش برای خودکفایی کشور و تامین امنیت غذایی

وی با بیان این که مهم ترین رسالت وزارت جهاد کشاورزی، ایجاد امنیت غذایی پایدار در کشور است، توضیح داد: فراوری و تامین غذای کشور به منزله ایجاد قدرت و امنیت است، بنابراین نباید در حوزه صنعت غذا به خارج وابسته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاوری در امور باغبانی ادامه داد: به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی برنامه تحولی را به منظور توسعه پایدار در بخش کشاورزی تنظیم نموده که مهم ترین مولفه آن بحث امنیت غذایی است تا علاوه بر تامین احتیاج داخل، فراوری مازاد مصرف را با رویکرد صادرات نیز داشته باشیم.

برومندی اضافه نمود: در راستای عملیاتی کردن این برنامه تحولی، از ظرفیت های موجود در کشور استفاده خواهیم کرد که در این بین، آستان قدس رضوی یکی از ظرفیت های بسیار ارزشمندی است که در این سال ها نقش موثری در حوزه تامین نهال کشور داشته است.

وی فراوری بذر و نهال، صنایع تبدیلی و تکمیلی، فرآوری محصولات و تکمیل زنجیره های ارزش در بخش کشاورزی را از جمله ظرفیت های آستان قدس رضوی دانست و گفت: با همکاری آستان مقدس رضوی که به کوشش برای خودکفایی کشور در عرصه کشاورزی و غذایی باور دارد، می توان به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.

در ادامه محمدرضا هاشمی، مدیر عامل موسسه بذر و نهال رضوی نیز اظهار کرد: در این موسسه سالانه یک میلیون و 700 هزار نهال فراوری می گردد و با توجه به برنامه سه ساله، قرار است اندازه این فراوری با توسعه آن به استان هایی از جمله گلستان و یزد افزایش یابد.

وی ادامه داد: درصدد هستیم در خراسان رضوی نیز با همکاری سایر کشاورزان به صورت مشارکتی فراوری نهال را داشته باشیم و از اراضی مستعد کشت نهال در این حوزه استفاده کنیم.

هاشمی اضافه نمود: به همین دلیل نیز مساعدت جدیدی از طرف آستان قدس رضوی انجام شده و زمین 20 هکتاری پیشنهاد شده است که در اختیار موسسه قرار بگیرد.

به گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، هاشمی تامین بذر و نهال را یکی از بزرگ ترین مسائل بخش کشاورزی در کشور برشمرد و توضیح داد: در جلسه مشترکی که با وزارت جهاد کشاورزی داشتیم، مقرر شد طی یک ماه آینده تفاهم نامه ای با موضوع فراوری بذر و نهال امضا گردد که اهمیت بسیار بالایی در صنعت کشاورزی خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "صنعت غذای کشور نباید وابسته به خارج باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت غذای کشور نباید وابسته به خارج باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید