سفیدی زودرس مو؛ علل و راه چاره

به گزارش وبلاگ فوتوسل، در حقیقت سفید شدن موها یکی از آشکارترین نشانه های بالا رفتن سن است اما همواره سفید شدن مو به دلیل بالا رفتن سن نیست. بسیاری از شرایط دیگر هم موها را سفید می نمایند. سفید شدن موها در مردان در حدود سی سالگی و در زنان در حدود سی و پنج سالگی رخ می دهد. سلول های حاوی رنگدانه هر ده سال، حدود ده تا بیست درصد از

سفیدی زودرس مو؛ علل و راه چاره

سفیدی زودرس مو؛ علل و راه چاره

نویسنده: فخرناز لطفیان

در حقیقت سفید شدن موها یکی از آشکارترین نشانه های بالا رفتن سن است اما همواره سفید شدن مو به دلیل بالا رفتن سن نیست. بسیاری از شرایط دیگر هم موها را سفید می کنند. سفید شدن موها در مردان در حدود سی سالگی و در زنان در حدود سی و پنج سالگی رخ می دهد. سلول های حاوی رنگدانه هر ده سال، حدود ده تا بیست درصد از ظرفیت فراوری رنگ خود را از دست می دهند. کمبود فلزاتی همانند منگنز، روی، تیتانیوم، آهن و مس از عوامل اصلی سفید شدن و شکنندگی موها به حساب می آیند.

اگر چه سفید شدن موها یکی از آشکارترین نشانه های افزایش سن است اما همواره سفید شدن مو تنها به دلیل بالا رفتن روزهای زندگی نیست و عوامل دیگری همانند کمبود ویتامین ها، بیماری های تیرویید، بیماری های سیستم ایمنی، مصرف دخانیات (سرعت سفید شدن مو درسیگاری ها، چهار برابر افراد غیر سیگاری است)، کم خونی، رژیم های سخت و طولانی مدت، عوامل ارثی، بیماری های خونی و افزایش گلبول های سفید هم باعث سفیدی زود هنگام و بیش ازحد موها می شوند.

در تعریف، سفیدشدن موی انسان سفید پوست زودتر از 20 سالگی و سفید شدن موی افراد سیاه پوست زودتر از 30 سالگی را، سفید شدن زودرس مو می گویند. البته نسبت تغذیه و ژنتیک هم تاثیر به سزایی در چگونگی سفید شدن موها دارند. ازطرفی در برخی افراد موها بسیار زود شروع به سفید شدن می نماید که باید گفت شروع این اتفاق بستگی به ژنی دارد که از والدین خود به ارث می بریم. برخی افراد تصور می کنند یک فشار عصبی شدید یا هول و هراس ناگهانی باعث می شود موها سریع تر سفید شوند اما دیدگاه های علمی این ادعا را اثبات نمی کنند.

علاوه بر عوامل ذکر شده مصرف برخی از شامپوها و دیگر مواد شیمیایی هم می تواند بر سفید شدن موها تاثیر بگذارد.

سلول هایی که تنبل می شوند

در پایین ترین لایه پوست و در محل پایه تار مو، سلول هایی به نام ملانوسیت قرار دارند که دایما ترکیبی با نام ملانین را فراوری می کنند و همین ملانین است که رنگ موها را ایجاد می نماید.

وقتی ملانوسیت ها کاملا فاقد رنگدانه شوند، مو سفید می شود و اگر تعداد ملانین یک تار مو کمتر از حالت عادی شود، آن مو خاکستری و نقره ای می شود. ملانوسیت هر 10 سال حدود 10 درصد از مقدار و توان فراوری رنگ خود را از دست می دهد. اگرچه چگونگی از دست دادن این رنگدانه ها دقیقا معین نیست اما آنچه معین است، این است که در نخستین مراحل خاکستری شدن مو ، ملانوسیت هنوز وجود دارد اما غیرفعال است.

چه باید کرد؟

تا به امروز دارویی که به اسم پیشگیری قطعی و درمان سفیدی مو در دنیا مطرح شده باشد، ساخته نشده است اما دانشمندان بسیار امیدوارند که در سال های آینده در اثر دستکاری های ژنتیکی و یا استفاده از داروهایی که بر کورتکس مو اثر می گذارند داروهای موثری را کشف و عرضه کنند. مراقبت هایی همانند تغذیه صحیح، شستشوی منظم و ماساژ سر و پرهیز از خاراندن پوست سر با ناخن و خشک کردن کامل موها پس از شستشو راه های خوبی برای حفظ سلامت مو هستند. برای جبران فقر غذایی پیازمو، استفاده از میوه و غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین گروهB هستند نظیر تخم مرغ و سبزیجات توصیه می شود. البته راهکارهایی گاه به گاه برای پیشگیری از سفید شدن موها توصیه می شوند مثل خوردن روزانه یک قاشق مرباخوری از پودر سبوس برنج که با کمی شکر یا نبات سائیده و مخلوط شده و یا خوردن یک لیوان از جوشانده سبوس گندم ، جو و برنج.

به گفته دانشمندان خوردن مس علاوه بر اینکه به رشد و نیرومند کردن موهای بدن یاری می نماید می تواند از سفید شدن موی سر هم پیشگیری کند اما مشکل این است که نمی توان مس را در دهان گذاشت و جوید! پس باید تا می توانید از خوراکی هایی که سرشار از مس هستند، بهره ببرید. از جمله این خوراکی ها نخودفرنگی، قارچ، سیب زمینی، لوبیا، عدس، گوجه فرنگی، موز، آلو و سویا را می توان نام برد. متخصصان تغذیه مصرف با پوست میوه هایی چون سیب، گلابی و هلو را توصیه می نماید چرا که این مواد دارای منگنز، روی، تیتانیوم، آهن و مس هستند و می توانند از سفیدی مو پیشگیری کنند.

5 نکته درباره سفید شدن موها

1) موی بدن و صورت هم مثل موی سر خاکستری می شود اما معمولا این اتفاق بعد از تغییر رنگ موی سر به وجود می آید.

2) سفید شدن موی سر معمولا از شقیقه ها شروع می شود و بعد از آن نوبت به تاج سر و بقیه نقاط پشتی سر می رسد.

3) برخی ها تصور می کنند که کندن موی سفید باعث زیاد شدن آنها می شود. این تصور صحیح نیست. با کندن موی سفید همان یک تار مو مجددا سفید رشد خواهد نمود.

4) موهای سفید معمولا چربی کمتری دارند بنابراین زبرتر و خشک تر از موهای دیگر به نظر می رسند.

5) زنانی که پیش از 40 سالگی موهای سفید بسیار زیادی دارند، تراکم استخوانی کمتری نسبت به افرادی که موهایشان با سرعت معمول سفید می شود، دارند.

منبع: http://www.salamat.com

ae

منبع: راسخون

به "سفیدی زودرس مو؛ علل و راه چاره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیدی زودرس مو؛ علل و راه چاره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید