سالانه بیش از 50 هزار مقاله علمی در کشور نگاشته می گردد

به گزارش وبلاگ فوتوسل به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابراهیم سوزنچی در جلسه شورای مدیران و معاونین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی چهار عامل شامل استبداد، استعمار، عناصر وابسته و اقتصاد نفتی به عنوان چهار عامل عقب ماندگی کشور دسته بندی شده اند.

سالانه بیش از 50 هزار مقاله علمی در کشور نگاشته می گردد

وی اضافه کرد: خوشبختانه انقلاب اسلامی در خصوص هر 4 عامل فوق توانسته تاثیرگذار و اصلاحگر باشد.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری ادامه داد: انقلاب اسلامی استعمار را به طور کامل از کشور اخراج کرد، استبداد سیاسی را از بین برد و عناصر وابسته تا حدود زیادی تاثیرگذاری خود را از دست داده اند.

وی ادامه داد: البته در زمینه اقتصاد نفتی توفیقات کمتری داشته ایم.

سوزنچی گفت: باید برای ادامه جهت پیشرفت انقلاب اسلامی و با استفاده از تجربیات قبلی خط مشی ها و راهکارهای جدیدی وضع گردد. گام دوم به منزله یک پارادایم جدید ولی مبتنی بر اصول اصلی انقلاب است.

وی اضافه کرد: تحقق گام دوم انقلاب احتیاجمند تغییر سازوکارهای علم، فناوری و نوآوری است که ما در دو مقوله علم و اقتصاد دانش بنیان در ستاد علم و فناوری به آنها می پردازیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: برای تحقق این هدف به فکر جدید و نیروی حرکت جدید احتیاج داریم و به همین دلیل بیانیه گام دوم انقلاب با جوانان سخن می گوید چون قشر جوان است که می تواند فکر و حرکت جدید ایجاد کند.

سوزنچی گفت: در بیانیه گام دوم 7 عامل به عنوان عوامل اصلی اشاره شده است. در این میان عدالت و معنویت و سبک زندگی سه اصل مهم هستند و 4 عنصر دیگر حوزه های اصلی پیشرفت هستند که شامل علم و پژوهش، اقتصاد دانش بنیان، استقلال و آزادی و عزت ملی می شوند.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری ادامه داد: از سخنان رهبری راهبردهای چهارگانه ای استخراج می گردد که تغییر اندیشه ها و ساختارها دو راهبرد ناظر به برطرف موانع و حرکت جهادی و راه های میانبر دو راهبردی است که نیروی حرکت جدید را تعیین می نماید.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: با توجه به منحنی رشد تولیدات علمی کشور هم اکنون سالانه بیش از 50 هزار مقاله علمی در کشور نگاشته می گردد.

وی اضافه کرد: امروز این سوال به صورت جدی مطرح است که چگونه می توانیم گام دوم انقلاب یا منحنی جدید رشد را در علم و فناوری تحقق بخشیم.

سوزنچی گفت: قالب شکنی ساختاری می تواند به شکل اصلاح مقررات ناظر بر اداره دانشگاه ها و ارتقای اعضای هیئت علمی و... مدنظر باشد ولی ترسیم پارادایم دوم رشد علمی کشور بصورت کامل مبتنی بر راهبردهای فوق هنوز احتیاجمند تحقیق و مصاحبه است.

وی اضافه کرد: تحقق اقتصاد دانش بنیان مستلزم تغییر نگرش به اقتصاد نفتی است و باید یک سازوکار جدی برای تحقق این تغییر در جامعه علمی کشور ایجاد گردد که مدل های اولیه آن استخراج شده و در صحن شورای عالی نیز ارایه شده که مورد استقبال اعضا و سران قوا قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "سالانه بیش از 50 هزار مقاله علمی در کشور نگاشته می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالانه بیش از 50 هزار مقاله علمی در کشور نگاشته می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید