کوشش ایران برای جهانی کردن کلیسای وانک در اصفهان

به گزارش وبلاگ فوتوسل، برای جهانی کردن کلیسای وانک در اصفهان

کلیسای وانک، نامی آشنا برای اصفهان دوستان، کلیسایی که دیگر از جاذبه های معروف اصفهان شده و گردشگران زیادی در کنار بازدید از جاbبه های تاریخی اصفهان از آن هم تماشا می نمایند. ایران کوشش دارد تا این کلیسای ارزشمند را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برساند. در ادامه این خبر خبرنگاران را همراهی کنید.

کوشش ایران برای جهانی کردن کلیسای وانک در اصفهان

یکی از جنبه های گردشگری را گردشگری مذهبی یعنی بازدید از مساجد و البته کلیساها تشکیل می دهد. در سفر به شهرهای مختلف جهان گردشگران زیادی را می بینید که به این جاذبه ها می فرایند و با تماشای آن ها به درک بیشتری از فرهنگ شهر میزبان می رسند. معمولا اوج ظرافت و زیبایی در معماری این آثار به کار گرفته می گردد تا بنایی خلق گردد که از هر نظر شایسته تحسین است. به گفته معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ایران تا به حال پیروز شده سه کلیسای تاریخی و دیدنی کشور را در فهرست میراث فرهنگی یونسکو وارد کند و امروز، همه کوشش خود را به کار بسته تا دیگر کلیساهای ارامنه مثل کلیسای وانک اصفهان را نیز در فهرست آثار جهانی قرار دهد.

در موزه ملی در چند روز اخیر در ایران اتفاق جالبی افتاد و نمایشگاهی برپا شد تا ایرانی ها فرهنگ و آثار ارمنی را بیشتر بشناسند. در روز 26 دی آئین اختتامیه نمایشگاه ایران و ارمنستان خاطره یک سرزمین و شب فرهنگی ارمنستان برگزار گردید و در این مراسم معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سخنانی را ارائه دادند. به گفته او، ایران و ارمنستان از دیرباز اشتراکات فرهنگی زیادی دارند. در ایران کلیساهای ارامنه زیادی وجود دارد که سه مورد از آن ها به ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو رسیده اند و ایران کوشش می نماید تا کلیسای معروف وانک در اصفهان را هم به این فهرست وارد کند.

به گفته معاون معاون میراث فرهنگی، ظرفیت های زیادی برای همکاری بین ایران و ارمنستان وجود دارد اما برای به اجرا در آوردن برنامه های مشترک باید عزم و اراده بیشتری وجود داشته باشد. ایران آمادگی دارد تا در زمینه همکاری های دوجانبه بین دو کشور کارهایی مثل چاپ و نشر، برگزاری نمایشگاه های مشترک، برگزاری کارگاه های آموزشی و … را انجام دهد.

به گفته او، تا به حال مذاکره های زیادی با هیأت میراث ناملموس یونسکو شده تا پفراینده های مشترک به انجام برسد. برای مسجد کبود ایروان پفراینده ای تشکیل شده و کار نوسازی آن هم آغاز شده است اما برای پیش بردن این کار باید شهرداری ایروان با ایران همکاری های بیشتری داشته باشد چون پیرامون اطراف مسجد از نظر منظر زیبایی باید سامان دهی گردد. ایران از نظر سیاسی و فرهنگی شرایط خوبی دارد و اینکه سفیر ارمنستان با ایران در زمینه پفراینده های مشترک همراهی کند می تواند بسیار موثر باشد.

به گفته او، برگزاری منظم این نمایشگاه ها برای معرفی فرهنگ مشترک این دو کشور یکی از برترین راه هاست. میراث فرهنگی باعث ارتباط ملت ها با هم می گردد و زمینه ای را آماده می نماید تا بین دو کشور تعامل موثر و نزدیکی وجود داشته باشد. برای اینکه آینده هر دو کشور ایران و ارمنستان هر چه روشن تر ساخته گردد باید بین دو کشور درک و تفاهم وجود داشته باشد و برای رسیدن به این هدف جایگاه موزه ها بسیار مهم است. همین طرز فکر و اندیشه باعث شده تا نمایشگاه مشترکی بین ایران و ارمنستان برگزار گردد تا بر نقش میراث مشترک و ریشه های مشترک دو کشور تاکید گردد.

نمایشگاه های این چنینی نقش مهمی در هر چه گسترده تر کردن ارتباطات فرهنگی ایران و ارمنستان دارد و به ایرانی ها یاری می نماید تا شناخت بیشتری از این میراث پیدا نمایند. برای اینکه این ارتباط دوطرفه پابرجا بماند باید یک نمایشگاه از آثار ایرانی هم در ارمنستان برگزار گردد که امروز کارهایی برای مقدمات آن اجرا شده و امید است که به زودی این نمایشگاه در ارمنستان هم برپا گردد.

در این آئین مدیرکل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم صحبت هایی داشتند که طبق آن ها، ثروت های پایدار جامعه هیچ وقت از بین نمی فرایند و بزرگان و آثار فرهنگی در مقابل حملات گوناگون خم به ابرو نمی آورند این در حالی است که دیگر ثروت های جامعه همواره سایه تهدید و نابودی را در مقابل خود حس می نمایند. سازمان میراث فرهنگی وظیفه حفاظت از ثروت های بزرگ اجتماعی را دارد و برای تغییر فرهنگ غلط هر جامعه احتیاج به طی کردن راهی طولانی است. این نمایشگاه مثالی از سفرای فرهنگی جامعه است که صلح و دوستی را بیشترمی نماید و باعث شناساندن فرهنگ و تمدن جامعه می گردد. این نمایشگاه در اثر یک احتیاج اجتماعی به وجود آمده چون مردم ایران و ارمنستان به علت اشتراکات فرهنگی باید بیشتر هم را بشناسند. این نمایشگاه باعث شده تا ارمنستان در ایران به جایگاهی برسد که قبل از این وجود نداشت.

منبع: الی گشت

به "کوشش ایران برای جهانی کردن کلیسای وانک در اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش ایران برای جهانی کردن کلیسای وانک در اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید