شروع به کار شبکه ملی کارشناسان گردشگری خوراک در کشور

به گزارش وبلاگ فوتوسل، خبرگزاری خبرنگاران- مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی گفت: در راستای دستیابی به هدف توسعه گردشگری خوراک در کشور، کارشناسان تخصصی که از سوی 31 اداره کل استانی معرفی شده اند، به صورت هماهنگ و در قالب شبکه ای یکپارچه فعالیت خود را شروع کردند.

شروع به کار شبکه ملی کارشناسان گردشگری خوراک در کشور

به گزارش خبرگزاری وبلاگ فوتوسل به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، آقای محمد قاسمی در نخستین نشست تخصصی کارشناسان گردشگری خوراک که به صورت میزگرد تصویری (وبینار) با مشارکت استان های کشور در محل معاونت گردشگری تشکیل شد، گفت: با توجه به اینکه تنوع بخشی به صنعت گردشگری کشور و فراوری محصولات متنوع و تمرکز بر گردشگری موضوعی یکی از اصلی ترین سیاست های این حوزه به شمار می آید؛ لذا با توجه به دارا بودن ظرفیت بسیار قابل توجه غذا های بومی کشور، موضوع توسعه گردشگری خوراک در دستور کار قرار گرفته است.

او با بیان اینکه اکنون ساختار اداری در قالب شبکه ای گسترده از کارشناسان در سراسر استان های کشور شکل گرفته است؛ اضافه نمود: در پی تشکیل کارگروه گردشگری خوراک این نشست با هدف تبیین و مطلع سازی کارشناسان استانی با ظرفیت ها و ساختار اجرایی این موضوع تشکیل شده است تا در بستر تعامل، همفکری و آنالیز نمونه های پیروز داخلی و خارجی از جمله خیابان خوراک بستر اجرایی قابل اتکایی شکل گیرد.

آقای قاسمی با بیان اینکه موضوع گردشگری خوراک از 2 وجه قابل آنالیز است؛ گفت: نخست آن که با توجه به اعلام رسمی سازمان جهانی گردشگری، 33 درصد یا یک سوم هزینه کرد گردشگران به موضوع خوراک اختصاص می یابد؛ از این رو غذا جزو لاینفک این صنعت شناخته می گردد؛ در نتیجه صحبت از این موضوع بحث درباره یکی از زنجیره های اصلی سفر است.

او ادامه داد: در وجه بعدی هدف از سفر می تواند تجربه اغذیه و اشربه مقاصد مورد بازدید و جوامع میزبان باشد؛ از این رو اقدامات کلان از جمله تعریف بسته های سفر و تور های گردشگری با موضوع و انگیزه تجربه غذا های بومی و نیز استفاده از خوراک محلی استان ها در منوی مراکز پذیرایی و رستوران ها، از جمله اقدامات زیربنایی مورد نظر در راستا توسعه گردشگری خوراک به شمار می آید.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی تأکید کرد: تمرکز بر این دو رویکرد سبب شکل گیری بستر مساعد توسعه گردشگری کشور خواهد شد؛ تا ضمن ایجاد و توسعه مقاصد ملی تخصصی گردشگری خوراک و جذب گردشگران، دستاورد های گسترده مالی، اجتماعی و فرهنگی در سطح کشور شکل گیرد.

عایدی 200 میلیارد دلاری جهان از گردشگری خوراک

بعلاوه در این نشست آقای حسین جبل عاملی فعال و متخصص گردشگری خوراک نیز ضمن تبیین مفاهیم علمی این موضوع به کارشناسان استانی گفت: گاهی بعضی از شهر ها و شهرستان های کشور به تنهایی مقصد سفر نیستند و گردشگران تنها از آن ها عبور می نمایند؛ اما وقتی پیوست گردشگری خوراک را به این نوع مقاصد اضافه نموده می گردد و با ارائه غذایی متمایز می توانند سبب تغییر جهت راستا گردشگران شوند در واقع به نوعی همچون مقاصد عبوری ایفای نقش می نمایند و می توانند در عایدیزایی جامعه محلی و رونق گردشگری منطقه خود بسیار موثر عمل نمایند.

او با بیان اینکه برای گردشگری غذا در جهان بیش از 200 میلیارد دلار عایدی ثبت شده است؛ اضافه نمود: غذا در تمام انگیزه های گردشگری مشترک است و گردشگری خوراک یکی از انواع گردشگری است که می تواند نقش مهمی در جذب گردشگران داشته باشد. این نوع گردشگری به آداب و رسوم و فرهنگ هر کشوری مرتبط است و برای بازدیدنمایندگانی که از سایر کشور های جهان با فرهنگی متفاوت به این کشور ها قدم می گذارند و آماده تجربه فرهنگ و رسوم و غذا های آنان هستند، بسیار جذابیت دارد.

آقای جبل عاملی در بخش دیگری از گفته های خود ویژگی های گردشگری خوراک را برشمرد و تأکید کرد: گردشگری خوراک می تواند جزء مستقلی به شمار آید، محرک سفر باشد، بی نهایت رشد کند، علت بازگشت گردشگران باشد و بعلاوه با خدمات دیگر تلفیق گردد؛ از این رو می تواند دستاورد های مالی وسیعی در قالب عایدیزایی مستقیم و جنبی داشته باشد و یکی از بستر های مطمئن توسعه گردشگری کشور ها شناخته گردد.

بعلاوه در این ادامه نشست برای آشناسازی شبکه کارشناسان با موضوع خیابان خوراک سرکار خانم نژادی نماینده شرکت مهندسین مشاور و مجری پروژه خیابان غذا در شهر شیراز به بیان ویژگی های طرح، فرآیند طراحی و اجرا، مسائل و چالش های مربوطه و اهمیت اجرای این گونه برنامه ها در راستای توسعه گردشگری خوراک پرداختند.

منبع: خبرگزاری آریا

به "شروع به کار شبکه ملی کارشناسان گردشگری خوراک در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع به کار شبکه ملی کارشناسان گردشگری خوراک در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید