هوشمندسازی موزه ارامنه در تهران با یک اختراع ایرانی تا سرانجام مهرماه

به گزارش وبلاگ فوتوسل، عضو رسمی انجمن مخترعان از هوشمندسازی موزه ارامنه در تهران با یک اختراع ایرانی خبر داد و گفت: این محصول هیچ نمونه داخلی و خارجی در دنیا ندارد.

هوشمندسازی موزه ارامنه در تهران با یک اختراع ایرانی تا سرانجام مهرماه

محمدرضا گرجی عضو رسمی انجمن مخترعان در گفت وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی وبلاگ فوتوسل، اظهار کرد: اختراع دستگاهی برای حفاظت از اشیای تاریخی و هوشمندسازی موزه ها، از جمله پروژه هایی بود که از طریق یکی از همکاران ما خانم حاجی رحیمی، با توجه به سفر های متعدد ایشان به کشور های مختلف و مشاهده شرایط موزه های داخل و خارج از کشور از جمله کشور های آلمان و آفریقای جنوبی، برای نگهداری اشیاء و اجسام قدیمی و همچنین نواقص موجود در نگهداری آن ها ایده ساخت این دستگاه ایجاد شد و تیم سه نفره ما سعی در ارائه یک راه حل برای رفع این نواقص داشت.

او اضافه نمود: تیم ما پس از یک سال کار بر روی این پروژه در نهایت تصمیم به ساخت این دستگاه برای هوشمند سازی موز ه ها گرفت که همچنین نبود نوآوری و هوشمند سازی در حوزه موزه ها سبب شد تا ما برای اجرای این طرح مصمم تر شویم. بعد از انجام مشورت های لازم با رئیس شورای عالی موزه ها در خصوص نواقص موجود در حوزه نگهداری اجسام، ساخت این دستگاه آغاز شد.

این مخترع شرح داد: با اشاره به این که ما در مرحله ثبت اختراع هستیم، رطوبت، نور و دما حشرات موذی از جمله فاکتور های اصلی برای تخریب اشیاء داخل موزه هاست که با استفاده از این دستگاه می توان این فاکتور ها را کنترل کرد و در نتیجه از تخریب این اشیاء پیشگیری کرد. یکی دیگر از قابلیت های این دستگاه کنترل فرایند تخریب ساختمان موزه هاست؛ همچنین باید توجه داشت که این دستگاه هیچ نمونه داخلی و خارجی در دنیا وجود نداشته و جزو اولین دستگاه های هوشمند در خصوص هوشمندسازی و نگهداری اشیاء در موزه ها به تعداد می رود. برای آزمایشگاه این دستگاه موزه ارامنه به پیشنهاد رئیس شورای عالی موزه ها انتخاب شده است که تا پایان مهرماه هوشمند سازی این موزه انجام خواهد شد.

او با اشاره به این که هریک از اشیاه با توجه به ماهیتشان (پوشاک، رسم الخط، وسایل فلزی و ...) شرایط نگهداری متفاوتی خواهند داشت بنابراین در نظر داریم تا دستگاه ها را متناسب برای هریک از اشیاء طراحی و تولید کنیم.

گرجی در خصوص چگونگی استفاده از این دستگاه شرح داد: بخشی از این دستگاه به صورت مرکزی است که در خارج از محیط داخلی موزه و در اتاق کنترل نصب می شود و برای حفظ شرایط ظاهری موزه، دستگاه در یک جعبه کوچک به صورت بی سیم به همراه یک باتری در کنار اشیاء قرار می گیرد.

او با اشاره به این که این دستگاه برای اولین بار بعد از ساخت در مسابقات سوئیس مقامی را کسب کرده، گفت: با برگزاری نمایشگاه اختراعات ترکیه، در این رقابت حضور یافتیم و خوشبختانه از بین 260 اختراع موجود از 20 کشور دنیا دستگاه ما به نام تنها دستگاه هوشمند برای حفاظت از اشیای تاریخی و هوشمندسازی موزه ها، مدال طلای این مسابقه را از آن خود کرد.

این مخترع در نهایت یادآور شد: استفاده از این دستگاه هوشمند با کنترل دما، نور و رطوبت نه تنها از تخریب این اشیاء جلوگیری می کند بلکه به نگهداری هرچه بهتر آن ها هم کمک خواهد کرد.

بیشتربخوانید:

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "هوشمندسازی موزه ارامنه در تهران با یک اختراع ایرانی تا سرانجام مهرماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوشمندسازی موزه ارامنه در تهران با یک اختراع ایرانی تا سرانجام مهرماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید