نشست زبان فارسی آینه ایران با موضوع اهمیت میان قومی بودن زبان فارسی برگزار می گردد

به گزارش وبلاگ فوتوسل، ایسنا/ براساس اخبار واصله، نشست زبان فارسی آینه ایران با موضوع اهمیت میان قومی بودن زبان فارسی برگزار می گردد.

نشست زبان فارسی آینه ایران با موضوع اهمیت میان قومی بودن زبان فارسی برگزار می گردد

در پی حواشی ایجاد شده درباره زبان فارسی، نشست زبان فارسی، آینه ایران به همت پژوهشکده مردم شناسی و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به دبیری مصطفی اسدزاده در روز چهارشنبه 27 بهمن 1400 از ساعت 11 تا 13 برگزار خواهد شد.

در نشست زبان فارسی، آینه ایران، نگار داوری اردکانی، فاطمه عظیمی فرد و علیرضا حسن زاده سخنرانی خواهند کرد.

به همین دلیل، علیرضا حسن زاده، رئیس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی در صفحه شخصی نوشت: فارسی زبان همه اقوام ایرانی است. اخیرا یکی از خبرگزاری های خارجی و بیگانه درصدد ایجاد تضاد میان زبان فارسی و زبانهای اقوام ایرانی برآمده است و با یک فراخوان خواسته تا خاطراتی را که یاد قند فارسی را تلخ می نماید، برای آن ارسال دارند. اما باید گفت که زبان فارسی زبانی نژادی نیست بلکه زبانی میان قومی است که همه اقوام ایرانی از کرد و بلوچ و ترک و تالش و گیلک و مازنی و لر و ترکمن و عرب و بختیاری و غیره در بالندگی و بلوغ آن نقشی غیرقابل انکار داشته اند.

نقشه پراکندگی قومی ادبیات فارسی با شاعرانی چون شهریار و صائب تبریزی و مولانا و نظامی گنجوی و حزین لاهیجی و سایه و باباطاهر همدانی و غیره شاهد این ادعاست. زبان فارسی آینه فرهنگ اقوام ایرانی و وحدت و همبستگی انکار ناپذیر آنان است، زبانی که در شعر شاعران بزرگی چون حافظ و مولانا به برابری همه انسانها فراتر از رنگ و نژاد تأکید دارد. زبانی که شاعرانی چون گوته اولین بار ایده گفت وگوی شرق و غرب را از آن الهام گرفته اند.

منبع: همگردی

به "نشست زبان فارسی آینه ایران با موضوع اهمیت میان قومی بودن زبان فارسی برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست زبان فارسی آینه ایران با موضوع اهمیت میان قومی بودن زبان فارسی برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید