نحوه محاسبه درصد با ساده ترین روش ها در سه سوت!

به گزارش وبلاگ فوتوسل، در دنیای ریاضیات، یکی از محاسبات پر کاربردی که وجود دارد، درصد (Percent) است که با علامت % نشان داده می گردد. شما موقع حرف زدن ممکن است بارها از واژه درصد استفاده نموده باشید؛ برای مثال بگویید فلانی صد در صد در کنکور قبول می گردد! یعنی این که شما هیچ احتمالی نمی دهید که فلانی در کنکور قبول نگردد. و خلاصه، درصد واژه آشنایی است؛ اما به راستی مفهوم درصد چیست و چگونه محاسبه می گردد؟! درصد در ریاضیات با علامت % نشان داده می گردد. امروزه محاسبه درصد، برای رشد فروش یا تخمین ضرر، و یا محاسبه درصدهای دروس در کنکور امری حیاتی است. از این رو در این مطلب به صورت کامل نحوه محاسبه درصد را برایتان توضیح خواهیم داد.

نحوه محاسبه درصد با ساده ترین روش ها در سه سوت!

نحوه محاسبه درصد چگونه است؟

معنای فرهنگ لغتی اصطلاح درصد عبارت است از یک نسبت در رابطه با یک کل. به طور معمول این کل 100 در نظر گرفته می گردد.

حالا چیزی را تجسم کنید که همه دوست دارند، مثلا یک بسته بزرگ شکلات.

حالا می خواهیم جواب این سوال را پیدا کنیم: %40 از 20 چند می گردد؟ 40 صدم 20 می گردد پاسخ این سوال، پس اگر ما 20 شکلات را به 100 قسمت مساوی تقسیم کنیم، 40 قسمت از آن ها برابر است با %40 از 20 شکلات.

محاسبات ریاضی آن هم به این شکل است:

20 * 40/100 = 8

بنابراین 40 درصد از 20 شکلات برابر است با 8.

فرمول کلی محاسبه درصد چیست؟

Count = (Percent × ALL) ÷ 100

در این فرمول:

Count= اندازه نهایی

Percent= اندازه درصد

All= اندازه کل

یک مثال دیگر:

تصور کنید که شما 15 پرتقال دارید و می خواهید 30 درصد آن را به دوستان بدهید. بنابراین سوال به این شکل مطرح می گردد که 30 ٪ از 15 برابر با چند پرتقال است؟

جواب:

Count = (30 × 15) ÷ 100 = 450 ÷ 100 = 4/5

همانطور که گفته شد درصد با علامت % نمایش داده می گردد، اما راه های دیگی هم برای نمایش آن وجود دارد. به عنوان مثال همه این موارد به معنای 5 درصد می باشند:

5%

5 pct

0.05

5/100

نحوه محاسبه درصد کاهش یا افزایش

اگر می خواهید بدانید دو عدد نسبت به همدیگر چند درصد افزایش یا کاهش دارند و بیشتر یا کمتر شده اند از رابطه زیر بهره ببرید. به عنوان مثال اگر پارامتری برابر 34 بوده است و به 37 رسیده است، با استفاده از رابطه زیر عدد 34 برای رسیدن به عدد 37 به اندازه 8.82 درصد افزایش داشته است. فرمول زیر تا حدود زیادی شبیه رابطه محاسبه درصد خطا است.

محاسبه درصد با ماشین حساب

محاسبه درصد در ماشین حساب کمی داستان متفاوتی دارد. بیایید فرض کنیم که می خواهید بدانید 20 درصد تخفیف روی کالایی به مبلغ 13200 تومان چقدر می گردد. برای اینکار باید در ماشین حساب عدد 13200 را در عدد 20 ضرب نموده و سپس علامت درصد را فشار دهیم. تمام!

نحوه محاسبه درصد کنکور

در شکل زیر نحوه محاسبه درصد تست کنکور با احتساب نمره منفی شرح داده شده است. باید تعداد سوالات صحیح در عدد 3 ضرب گردد و تعداد سوال های اشتباه را از آن کم نمائید. سپس نتیجه را بر (تعداد سوال های کل ضربدر 3) تقسیم کنید. به عنوان مثال اگر از 20 سوال به 14 سوال درست پاسخ داده اید و 3 سوال را اشتباه زده اید و به 3 سوال پاسخ نداده اید درصد شما با احتساب نمره منفی برابر 65 درصد خواهد شد. سعی کنید با فرمول زیر خودتان این درصد را محاسبه کنید. در مثالی که زده شد، اگر سوالات اشتباه را اصلا پاسخ نمی دادید درصد شما 70 درصد بدست می آمد. بنابراین سعی کنید به سوالاتی که بلد نیستید پاسخ ندهید. در این زمینه مطالعه نمره منفی و تأثیر پاسخ های نادرست در تست زنی در کنکور بسیار مفید است.

به جای استفاده از رابطه بالا، برای محاسبه درصد تست کنکور یا هر آزمون دیگری می توانید از رابطه زیر هم استفاده نمائید. رابطه زیر و رابطه بالا یکی هستند و از هر کدام بهره ببرید نتیجه یکسانی بدست می آید.

نحوه محاسبه درصد تخفیف

با این تفاسیر اگر بخواهیم درصد تخفیف یک کالا را محاسبه کنیم چه؟ مثلا فرض کنید یک کالای 30000 تومانی 70 درصد تخفیف خورده است. شما چگونه باید بفهمید که قیمت نهایی چقدر است؟

پاسخ: باید با خودتان بگویید چقدر (X) از 30000 تومان برابر با 70 تا از 100 تا است؟ برای یافتن پاسخ باید از فرمول زیر بهره ببرید.

100 ÷ 70=X ÷ 30000

سخن آخر

همانطور که دیدید آنقدرها هم محاسبه درصد سخت نیست! اما اگر در محاسبه درصد به مشکل برخوردید، سوالات خود را با ما در پایین همین صفحه در میان بگذارید.

در آخر پیشنهاد می کنیم اگر به محاسبات و کارهای آمارری علاقه دارید، مطلب بازار کار رشته ریاضیات و کاربردها + معرفی رشته و گرایش ها را نیز از نظر بگذرانید.

منبع: مجله انگیزه

به "نحوه محاسبه درصد با ساده ترین روش ها در سه سوت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه محاسبه درصد با ساده ترین روش ها در سه سوت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید