خودروها در وسط تاریخ اصفهان چه می نمایند؟

به گزارش وبلاگ فوتوسل، پس از آنکه بعضی محافظان مزاحم، پارک پردیسان را در معرض خطر از دست رفتن بازدیدکنندگان قرار دادند، اینک نقش دنیا #اصفهان نیز محلی برای تجمع وسایل نقلیه و پارکینگ موتورها شده است.

خودروها در وسط تاریخ اصفهان چه می نمایند؟

در حالی که دنیا، برای جذب هرچه بیشتر توریست و رونق بازار توریسم سعی در برداشتن تمامی موانع ممکن دارد و در این راستا دولت ها بیشترین نقش را ایفا می نمایند، به ویژه در بخش ایجاد امنیت توریستان، اقدامات ویژه ای را درنظر می گیرند و هرگونه عامل آسیب زا را حذف می نمایند؛ اما در ایران این امر شکل متفاوتی دارد و متولیان دولتی خود به عنوان یک مانع یا مزاحم برای توریستان به شمار می فرایند.

پارک پردیسان یک نمونه شاخص از مزاحمت ها برای ورزشکاران و توریستانی است که برای فراغت و ورزش در طول هفته به این پارک می فرایند. اما وجود یک ساختمان در وسط پارک و ورود بیش از حد خودروها در محل عبور افراد علاوه بر اینکه منجر به آسیب جدی به ورزشکاران شده، حتی مزاحمت ها را علنی نموده و مستقیم به سمت مردم در حال ورزش می فرایند. پردیسانی که در ابتدای امر برای هدفی فراتر از یک پارک معمولی در نظر گرفته شده بود و در برنامه های خود تبدیل شدن به اکوپارک را گنجانده است اما در حال حاضر تنها محلی برای ورزش و گذراندن اوقات فراغت است و شاید عمده علت آن، تنها بر عدم واگذاری این بخش یا همکاری با بخش خصوصی باشد. دولت خود به تنهایی مدیریت و مسوولیت این بخش را برعهده گرفته است. اما این تنها ایراد وارده بر این موضوع نیست بلکه تردد خودروها فضا را برای افراد ناامن نموده و حتی جانشان را به خطر می اندازد.

اما نکته قابل توجه در اینجاست که این موضوع تنها به پارک پردیسان محدود نمی گردد و در نقش دنیا که میراث ثبت شده دنیای در یونسکو است نیز این مشکل به شکل عمیق تری وجود دارد. در نقش دنیا اصفهان علاوه بر وجود اداره دولتی در قسمتی از این میدان که منجر به ورود و خروج خودروها از وسط مسافران می گردد و چهره نامناسبی با این ترددها در میدان شکل می گیرد، به محلی برای تجمع های غیرمتعارف تبدیل شده است. این موضوع حتی برای توریستان بومی و داخلی نیز جالب نخواهد بود و می تواند بر عدم بازگشت مجدد به این میدان دنیای، تاثیرگذار باشد، حال این امر برای توریستان خارجی شدت بیشتری خواهد داشت و می تواند منجر به تبلیغ منفی علیه سفر به ایران گردد.

علاوه بر این، ورود موتورسواران و تبدیل شدن نقش دنیا به پارکینگ موتورها، بیش از هر چیزی بر چهره این اثر فرهنگی چند صدساله تاثیر گذاشته است. حوضچه ای آبی رنگ که قرار است بر زیبایی محیط بیفزاید و دورتادور آن از گل های زیبا چیده شده باشد، اکنون محلی برای پارک موتورهای مردم بازارچه است و چهره نامناسبی را به نقش دنیا بخشیده است. حتی بدتر از آن، اینکه گاهی این موتورسواران به خیال خود در پیست مسابقه موتورسواری قرار دارند و از لابه لای مسافران با سرعت ویراژ می دهند و حتی بارها منجر به آسیب به توریستانی می شوند که تنها برای تماشای نقش دنیا یا خرید از بازارچه آمده بودند.

در ظاهر امر شاید این مزاحمت ها در نقش دنیا و پردیسان چندان مهم به نظر نرسد، اما ایجاد محیط امن برای توریستان جزو نخستین پیش شرط های زیرساخت های صنعت توریستی است که درصورت عدم توجه به این مورد مهم، علاوه بر احتمال وارد شدن آسیب به توریستان، می تواند بر جذب بازدیدنمایندگان در آینده تاثیر منفی بگذارد. از این رو، زمان آن رسیده که متولی توریستی، نهادها و بخش های مرتبط به این بخش گردهم آیند و نه تنها این دو مقصد توریستی بلکه تمامی مقاصد دیگری را که در معرض آسیب از دست دادن توریستان به علت بی توجهی ها و مزاحمت های بعضی دستگاه ها قرار دارند به محیطی ایمن برای بازدیدنمایندگان تبدیل نمایند. زیرا با توجه به بحرانی که بازار توریستی با همه گیری کرونا با آن روبرو شده، هر عامل آسیب زای جانبی می تواند فرایند احیای این بخش را به تاخیر بیندازد یا حتی منجر به از بین رفتن یک بخش مهم از توریستان به صورت دائمی گردد. بنابراین، نحوه مدیریت و نوع تصمیمات بر آینده توریستی ایران که اکنون در مرز نابودی واقع شده است، نقشی حیاتی دارد و این تصمیمات تنها در گرو همکاری، هماهنگی و مشارکت کامل دولت با بخش خصوصی است.

منبع: دنیای سفر

به "خودروها در وسط تاریخ اصفهان چه می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروها در وسط تاریخ اصفهان چه می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید