تاثیر سیگار روی جنین

به گزارش وبلاگ فوتوسل، مصرف سیگار دشمن شماره یک سلامت جنین است. تولد نوزادان نارس، تولد نوزاد با وزن کم، مرده به جهان آمدن نوزاد از جمله عوارض مصرف سیگار در دوران بارداری است. به نظر متخصصان بارداری ایمن بارداری است که مادر به هیچ عنوان در معرض دود سیگار و سیگار قرار نگیرد چون حتی ممکن است برای خود مادر هم بیماری هایی مانند قند خون بالا یا فشار خون بالا ایجاد گردد.

تاثیر سیگار روی جنین

چرا سیگار در بارداری خطرناک است؟

دود سیگار حاوی بیش از 4 هزار ماده شیمیایی از جمله سیانور، سرب و حداقل 60 ترکیب است که می تواند سرطان ایجاد کند. وقتی در دوران بارداری سیگار مصرف گردد، این ماده سمی وارد جریان خون می گردد که تنها منبع اکسیژن و مواد مغذی برای جنین است.

در حالی که هیچ یک از این 4 هزار ماده شیمیایی برای جنین مناسب نیست دو ترکیب به ویژه مضر به نام نیکوتین و منوکسیدکربن هستند که می توانند هر نوع عارضه ای را در دوران بارداری ایجاد نمایند.

جدی ترین عوارض شامل تولد زودهنگام، مرده به جهان آمدن نوزاد و وزن کم هنگام تولد احتمال می تواند به این حقیقت مربوط باشد که نیکوتین و مونوکسید کربن با هم عمل می نمایند تا اکسیژن کمتری به جنین برسد. نیکوتین با باریک شدن رگ های خونی در بدن از جمله رگ های موجود در بند ناف، جریان اکسیژن را قطع می نماید. این مانند آن است که جنین را مجبور به تنفس به وسیله یک نی باریک کنید. آنچه اوضاع را بدتر می نماید این است که گلبول های قرمز که اکسیژن را منتقل می نمایند آغاز به جمع کردن ملکول های مونوکسیدکربن می نمایند و آن نی باریک حتی قادر نیست آن اکسیژن کم را هم عبور دهد.

تاثیر سیگار روی جنین چیست؟کمبود اکسیژن می تواند تاثیرات مخربی بر رشد و نمو جنین داشته باشد. به طور میانه سیگار کشیدن در دوران بارداری احتمال زود به جهان آمدن یا وزن کم نوزاد را دوبرابر می نماید و احتمال مرده زایی را بیشتر از دوبرابر می نماید. مصرف هر یک نخ سیگار می تواند بارداری را به خطر بیندازد. بدن فرد سیگاری به اولین دوزهای نیکوتین در روز حساس است و حتی فقط یک یا دو سیگار می تواند رگ های خونی را مسدود کند.

چگونه سیگار روی جنین تاثیر می گذارد:وزن و قد: به طور میانه مصرف یک پاکت سیگار در روز 250 گرم از وزن هنگام تولد می کاهد و مصرف دو پاکت سیگار در روز وزن جنین را 450 گرم کم می نماید.

در حالی که بسیاری از خانم ها از وزن کم نوزاد در هنگام زایمان استقبال می نمایند، رشد ناکافی جنین در رحم عواقب منفی در طول زندگی کودک خواهد داشت.

بدن و ریه ها: نوزادان کم وزن، رشد ناکافی بدن دارند. ریه های آنها برای کار مستقل آماده نیست. به این معنی که آنها ممکن است در روزها و هفته های اول تولد به دستگاه تنفس وصل باشند. این نوزادان به علت تاخیر در رشد ریه یا سایر عوارض نیکوتین ممکن است در طول زندگی با مشکل روبرو شوند. بچه هایی که مادرانشان در دوران بارداری سیگار مصرف می نمایند در معرض آسم قرار داشته و خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در آنها سه برابر است.

قلب: نوزادی که مادرش در سه ماهه اول بارداری سیگار می کشد محتمل است در بدو تولد دچار نقص قلبی گردد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده اعلام نموده خطر ابتلا به نوزادان با نقایص مادرزادی قلب در مادران سیگاری 20 تا 70 درصد بیشتر از نوزادان مادران غیرسیگاری است. این نقایص شامل مسائلی از جمله اختلال جریان خون از سمت راست قلب به ریه ها و دهانه بین دریچه های فوقاتی قلب است.

عملکرد مغز: استعمال سیگار در دوران بارداری می تواند اثرات مادام العمر بر مغز جنین بگذارد. بچه ها افراد سیگاری احتمالا دچار اختلالات یادگیری، مسائل رفتاری و ضریب هوشی نسبتا کم خواهند شد.

چه باید کرد؟واقعیت این است که این اتفاق های تلخ در صورتی که سیگار را ترک نکنید برای فرزندتان بروز خواهد نمود. بنابراین بهتر است حتی زودتر از اقدام به بارداری سیگار را ترک کنید. می توان سیگار را جایگزین غذاهای خوشمزه، ورزش و آمادگی برای بچه دار شدن کرد. شاید بارداری ناخواسته داشته باشید در این صورت به محض اطلاع از بارداری باید سیگار ترک گردد. اگر بلافاصله سیگار ترک گردد احتمال تولد نوزاد سالم بیشتر از زمانی است که در سه ماهه دوم سیگار ترک می گردد. اگر تا هفته 14 تا 16 بارداری هنوز مادر سیگار را ترک ننموده باشد احتمال تاخیر در رشد جنین وجود دارد.

منبع: نی نی سایت

منبع: راسخون

به "تاثیر سیگار روی جنین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر سیگار روی جنین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید