برون ریزی مسائل مخاطبان با اجرای بداهه نمایش خلاق

به گزارش وبلاگ فوتوسل تجربه نامه های نمایش خلاق مجموعه کتاب شش جلدی است که به قلم شش تن از اهالی هنر به نگارش درآمده است و هرکدام از آن ها به نحوی از تجربیات خود سخن گفته اند و با زاویه نگاه خود به نمایش خلاق برای بچه ها پردخته اند. این مجموعه، کتاب های مبانی نمایش خلاق اثر داوود کیانیان، نمایش خلاق برای بچه ها اثر منوچهر اکبرلو، گام به گام به سوی تئاتر خلاق اثر رضا فیاضی، نمایش خلاق، راهی به سمت تفکر و تجسم خلاق اثر فائزه فیض شیخ الاسلام، سفر نمایشی به دنیای داستان با نمایش خلاق اثر حسین فدایی حسین و نمایش خلاق، آزمایشگاهی برای زندگی اثر اکرم ابوالمعالی را شامل می شود. با داوود کیانیان -که نظارت بر این مجموعه را هم برعهده داشت- گفت وگویی در خصوص نمایش خلاق و کتاب نمایش خلاق برای بچه ها انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

برون ریزی مسائل مخاطبان با اجرای بداهه نمایش خلاق

داوود کیانیان در گفت وگو با ایبنا درباره نمایش خلاق اظهار کرد: به واقع نمایش خلاق، یک فعالیت نمایشی است که اصلا جنبه تئاتری ندارد. درواقع فرآیندی است که با فعالیت مخاطب شروع می شود و در یک اجرا زیرنظر مربی -که با اهداف خاصی صورت می گیرد- تمام می شود.

وی در ادامه اضافه نمود: این اهداف می تواند در حوزه آموزشی، سرگرمی، پرورشی و درمانی باشد و همه این موارد را دربربگیرد؛ یعنی بستگی به نوع هدفی که مربی دارد، می تواند با مخاطب یا مخاطبان، این فعالیت نمایشی را کار کند و مخاطبان هم با اجرای نمایش خلاق -که درواقع یک کار بداهه است- مسائل خود را برون ریزی کنند.

این نویسنده همچنین مطرح نمود: مربی و متولیان این امر با اهدافی که دارند، سرمایه گذاری کرده و به اهداف خود می رسند. نمایش خلاق می تواند مخاطبان متفاوت و متنوعی، یعنی خردسال، کودک، نوجوان، جوان، بزرگسال، کهنسال و حتی انسان های ویژه -مثلا کسانی که به درمان نیاز دارند- را دربربگیرد.

او درباره کتاب مبانی نمایش خلاق نام کرد: در رابطه با نمایش خلاق کتاب های زیادی چه به صورت تالیفی و چه به صورت ترجمه داشتیم؛ اما هیچکدام به مبانی و اصول این فعالیت نپرداخته بودند. به هرحال کتاب های مختلفی که در این زمینه منتشر شده، تعاریف متعددی از این فعالیت ارائه کردند؛ اما همه در یک سری اصول مشترک هستند؛ ولی در این اثر برای اولین بار است که به مبانی و اصول نمایش خلاق پرداخته شده است.

وی با بیان این که سایر آثار این مجموعه نظرات شخصی نویسندگان در حوزه نمایش خلاق است، نام کرد: من در کتاب خود علاوه بر این که مبانی را گفتم، سیر نمایش خلاق در ایران را هم بررسی کردم و به موارد و قله ها و اوج و فرودهایی که در این زمینه وجود داشت، اشاره کردم.

این نمایشنامه نویس و پژوهشگر همچنین شرح داد: بنده این مجموعه را به مربیان و خانواده ها توصیه می کنم تا این مجموعه را ببینند؛ به ویژه در زمانی که دوران کرونا تمام نشده و بچه ها در خانه ها حضور دارند؛ به واقع فعالیت نمایش خلاق، فعالیتی است که می تواند در خانه ها ادامه پیدا کند و به وجود بیاید.

داوود کیانیان در خاتمه سخنان خود گفت: پتانسیل و ظرفیتی وجود دارد که مادرها یا خانواده ای که علاقه مند هستند، با بچه ها در این زمینه کار کنند. تجربیاتی که در این مجموعه آثار گردآوری شده است، تجربیاتی است که با بچه ها اجرا شده است؛ ولی واقعیت این است که نمایش خلاق ویژه بچه ها نیست؛ بلکه ویژه تمام گروه های سنی است و برای همه مفید است؛ ولی متاسفانه در ایران کمتر به آن پرداخته شده است.

انتشارات جهاد دانشگاهی کتاب مبانی نمایش خلاق اثر داوود کیانیان را در 150 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 37000 تومان منتشر کرده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "برون ریزی مسائل مخاطبان با اجرای بداهه نمایش خلاق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برون ریزی مسائل مخاطبان با اجرای بداهه نمایش خلاق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید